psychoterapia czy farmakoterapia? A może jedno i drugie?

Większość psychicznych reakcji na stres to zdecydowanie przykre doznania. Próbujemy uniknąć stresujących sytuacji, niestety, nie możemy uciec przed własnym organizmem, który prędzej czy później stres odreaguje. Dlatego warto nauczyć się relaksacji.

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Gry

#1 2007-09-03 14:18:42

Gonia

Gość

Szkoła obrazkowa

Szkoła obrazkowa

Autor: Monika Florek-Moskal


http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/10937299004b1b5954a2d8a-083540-wm.jpg
Ola  bawi się w szkołę.
foto:W.Pitak

Młodzi mają problemy z porozumiewaniem się, bo nie potrafią pisać


Jedynie co setne dziecko w szkole podstawowej potrafi pisać bez błędów - donosi raport National Commission on Writing w USA. W Polsce trudności sprawiają już nie tylko [ó],  czy [ż]; czy [ch] - Ciongle, niemóg, zaczełem, pamientam - to jedne z najczęstszych błędów uczniów, nawet w klasach maturalnych. To powszechna plaga. W Wielkiej Brytanii czworo na dziesięcioro dzieci kończących szkołę podstawową nie osiąga wymaganego poziomu umiejętności w zakresie pisania.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/18331488564b1b5824d13ec-083236-wm.jpg
Mikołaj  bawi się w szkołę.
foto:W.Pitak

- Piszemy z błędami, niespójnie i niejasno. To nie tylko obraz ubogiego języka, ale też umiejętności wyrażania poglądów i uzasadniania racji. To utrudnia komunikowanie się, bo tak jak myślimy, tak też piszemy - mówi logopeda Władysław Pitak, prezes Towarzystwa Terapii i Kształcenia Mowy Logos w Koszalinie. Rozmowa z dziećmi i czytanie im książek nie wystarcza. Zapisanie wyrazu wzmacnia zapamiętywanie obrazu. Sprzyja rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego u dziecka, pomaga mu w nazywaniu tego, co się wokół niego dzieje, w określaniu odczuć i emocji.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/9617335554b1b57e02cda8-083168-wm.jpg
Ola i Mikołaj bawią się w szkołę przy komputerze.
foto:W.Pitak

Do niedawna kłopoty z pisaniem miały jedynie dzieci niepełnosprawne intelektualnie, z niedosłuchem, niedowidzeniem lub po urazach głowy, zapaleniu opon mózgowych czy z chorobami neurologicznymi. Dziś coraz częściej nie potrafią pisać dzieci o co najmniej przeciętnej inteligencji, sprawnych zmysłach wzroku i słuchu.
- To znak naszych czasów. Skrótowe formy komunikowania się przez SMS-y i e-maile oraz zastępowanie słów obrazkami powoduje, że nasz słownik ubożeje i tracimy umiejętność pisania - mówi prof. Julian Elliott, psycholog z Durham University.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/14277596854b1b58f60047c-083446-wm.jpg
Ola i Mikołaj bawią się w szkołę – malowanie z pamięci.
foto:W.Pitak

.
@

.
Krótko, bez treści

Niektórzy psycholingwiści uważają, że cofamy się do kultury pierwotnej, w której porozumiewano się obrazkami. Jakbyśmy zapomnieli, że język pisany rozwinął się z obrazków jako bardziej wyrafinowana forma komunikowania się. Zapis informacji za pomocą wyrazów niosących określone treści pozwala subtelniej wyłuszczyć istotę rzeczy niż uproszczony rysunek. Już starożytni Egipcjanie, pisząc hieroglifami, stawiali na końcu wyrazów znaki znaczeniowe (tzw. determinanty), by uniknąć wieloznaczności.

Dziś większość uczniów szkół podstawowych nie opanowuje sztuki wypowiedzi pisemnych w stopniu dostatecznym. Nie stawiają znaków interpunkcyjnych, często nie oddzielają wyrazów i piszą bezładnym ciągiem. Nauczyciele alarmują, że prace pisemne są chaotyczne, składnia - wadliwa, a słownik ubogi.

Nawet jeśli maturalne wypracowania są przeładowane wiedzą książkową, mają niedopuszczalny kształt stylistyczny i kompozycyjny. Coraz częściej są pisane w punktach.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/19963969904b1b58cd36c59-083405-wm.jpg
Mikołaj bawi się w szkołę.
foto:W.Pitak

- Osoby, które nie potrafią poprawnie pisać, nie mają właściwie ukształtowanych zdolności do nazywania rzeczy, zjawisk czy stanów emocjonalnych. Często z tego powodu mają kłopoty z właściwą interpretacją wypowiedzi innych ludzi. To prowadzi do nieporozumień, czego jesteśmy świadkami w rodzinie, szkole, pracy, wśród pośredników handlowych, polityków i niektórych dziennikarzy - mówi Władysław Pitak.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/6149300394b1b5932a984d-083506-wm.jpg
Ola i Mikołaj bawią się w szkołę przy komputerze.
foto:W.Pitak

.
@

.
Zabawa w teatr

Dziecko powinno czytelnie, jasno i bezbłędnie pisać w wieku 12 lat, gdy kończy szkołę podstawową. Wtedy ma wykształcone słuchowe wyobrażenie głosek tworzących wyraz oraz wzrokowe wyobrażenie ich odpowiedników w postaci liter.

W celu kształtowania poprawności pisania trzeba kształcić sprawność wzrokową, słuchową i grafomotoryczną. I to już od chwili narodzin.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/19093330954b1b59152a6c3-083477-wm.jpg
Ola i Mikołaj bawią się w szkołę – malowanie z pamięci.
foto:W.Pitak

- Dobrym sposobem ćwiczenia tych umiejętności w wieku przedszkolnym jest zabawa w teatr. Podczas niej dziecko trenuje kojarzenie słów z obrazem oraz gestem i uczy się skupiania uwagi - mówi Władysław Pitak. W wieku przedszkolnym bezcenne są ćwiczenia manualne oraz trenowanie pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej i wyrabianie koncentracji uwagi. W umyśle dziecka powstają skojarzenia między spostrzeżeniami wzrokowymi i ruchowymi narządów mowy oraz ruchów ręki.

W wyniku systematycznych ćwiczeń czynności poprawnego pisania automatyzują się i przechodzą w nawyk ortograficzny i bezbłędne pisanie, już bez udziału świadomości. Kończący szkołę podstawową uczeń powinien mieć także wyrobioną czujność ortograficzną oraz odpowiedzialność za napisane słowo. Takie umiejętności jednak udaje się wypracować tylko nielicznym.


Większość dzieci poświęca pisaniu trzy godziny w tygodniu, czyli prawie dziesięciokrotnie mniej niż oglądaniu telewizji. W szkołach nie pisze się wypracowań, tylko testy, w których wystarczy odpowiedzieć jednym zdaniem lub zaznaczyć odpowiedź. To nie wyrabia sprawności myślenia ani wypowiadania się własnym stylem.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/12645347664b1b588b376ed-083339-wm.jpg
Ola i Mikołaj bawią się w szkołę przy komputerze.
foto:W.Pitak

.
@

.
Skrótowa nowomowa

Unikanie pisania sprawia, że zatraca się lateralizację, czyli specjalizowanie się do określonych zadań lewej i prawej półkuli mózgu. W wypadku braku dominacji jednej półkuli nad drugą pojawia się zaburzenie koordynacji ręka - oko, a w konsekwencji błędne pisanie.

Takie zjawisko obserwuje się coraz częściej, bo w krajach rozwiniętych zaczęły dominować czynności wymagające aktywności prawej półkuli mózgu, związanej z obrazem. A za racjonalne myślenie i motorykę wpływające na poprawność pisania odpowiada lewa półkula.

Coraz więcej rodziców zgłasza się do poradni psychologicznych po zaświadczenie, że ich dziecko ma dysgrafię lub dysleksję. Zdaniem Elliotta, to listek figowy, którym niektórzy próbują zakryć nieuctwo i lenistwo. Władysław Pitak przyznaje, że jedynie 5 proc. uczniów cierpi na zaburzenia uniemożliwiające poprawne pisanie. Tymczasem do jego poradni zgłasza się z tym problemem trzykrotnie więcej osób. Dwie trzecie z nich nie potrafi poprawnie pisać dlatego, że nigdy tego nie ćwiczyli.

Od lat 60. XX wieku, od kiedy kaligrafia przestała być obowiązkowa w nauczaniu początkowym, umiejętność pisania się pogarsza. Wtedy sądzono, że ćwiczenie kaligrafii wyrabia nie tylko charakter pisma, ale także osobowość uczniów, którzy uczyli się cierpliwości i skrupulatności. Teraz skróty i zdawkowe zdania tworzą  „nowomowę", która zaburza komunikację w społeczeństwie.

Tylko nielicznym przyświecają słowa zapisane na papirusie Cheaster Beatty IV, głoszące, że „pismo jest pożyteczniejsze niźli dom z kamienia". Wyjątkiem są nieliczne firmy we Francji, które od kandydatów do pracy wymagają odręcznie napisanych listów motywacyjnych. Jak twierdzą grafolodzy, w charakterze pisma przejawiają się cechy osobowości. Umiejętność poprawnego i czytelnego pisania może więc zwiększyć szanse na znalezienie pracy.

Autor: Monika Florek-Moskal
Wprost Numer: 36/2007 (1289)
.

#2 2007-10-14 19:48:50

Tuńka

Gość

Re: Szkoła obrazkowa

Muzyka stała się towarem handlowym i zachęca się do jego zakupu stosując chwyty reklamowe przypisujące muzyce wręcz cudotwórcze oddziaływanie, np. że muzyka łagodzi obyczaje. Tymczasem obyczaje to coś więcej niż samo zachowanie. Obyczaje to wzorce kulturowe, to nasze wychowanie. Nie wierzę, by sama muzyka mogła nas zmieniać. Nie sama.

#3 2008-01-01 10:45:50

Polak

Bywalec

Punktów :   

Re: Szkoła obrazkowa

.
Specjalnie ułożone kompozycje złożone z utworów muzyki klasycznej i chorałów gregoriańskich to podstawa terapii z wykorzystaniem "efektu Mozarta". Wysokie częstotliwości tych dźwięków są zgodne z rytmem pracy serca
-   
-    Władysław Pitak stał się w Bydgoszczy częstym gościem, pracował w sekcji muzykoterapii, badał wpływ treningu dramatycznego na rozwój osobowości, ...



-    Muzyka pomaga zintegrować wewnętrzny rytm procesów poznawczych i zewnętrzną aktywność. Równoważy również procesy emocjonalne.
Życie jest piękne w każdym wieku
Władysław Pitak Posiada wszechstronną wiedzę i umiejętności w zakresie ... Wpływ muzykoterapii stosowanej w uzdrowisku Kołobrzeg na uzyskane efekty ...

-   
TRENING AUTOGENNY SCHULTZA
Mgr Władysław Pitak (logopeda i psychoterapeuta rodzinny) Opracowano na podstawie: ....

www.relaksacja.wizytowka.pl

.

Offline

#4 2009-04-06 07:48:47

Teresa

Gość

Re: Szkoła obrazkowa

Chociaż życie Ci dokuczy,
a los srogi z nóg Cię zetnie,
na pytanie : - jak Ci leci ???
odpowiadaj zawsze: - ŚWIETNIE !!!
a tak mówiąc jednocześnie,
dwojakiego dopniesz celu -
nieżyczliwym usta zamkniesz,
radość wzbudzisz w przyjacielu.

#5 2010-09-02 20:24:55

prana

Moderator

Punktów :   

Re: Szkoła obrazkowa

Pytanie:


Ogólnie Franek jest lubianym, sympatycznym, pogodnym dzieckiem. Przez kilka miesięcy chodził do przedszkola (potem przestało nas być stać) - Pani dotąd go wspomina, że był taki fajny. Ma swoją pasję - rysowanie. Czasem wstaje skoro świt, gdy inni jeszcze śpią i przez godzinę tworzy swoje dzieła. Niedawno zaczął poznawać komputer - teraz rysuje również w komputerze. Jest "akrobatą" - lubi się wspinać gdzie tylko się da. Jest dzieckiem uczuciowym. Najpierw emocje, potem rozum. Jak się cieszy, to skacze pod sufit. Jak się wścieka, to zabawki fruwają. Jest również twórczy - razem z młodszym Brunem wymyślają różne superowe zabawy.Ktoś sugerował, że może źle słyszy - ale nic nie daje nam powodów, żeby tak sądzić - reaguje na to co się do niego mówi - wykonuje polecenia, lub buntuje się, ale reaguje.Męczy nas to, że nie możemy się z nim w pełni dogadać - jego z resztą też. Co powiecie na to? Z góry dziękuję za pomoc.



Odpowiedź:

Radziłabym iść do innego logopedy. W pewnych przypadkach nie ma po co czekać, a nawet nie wolno. Zdolność mowy wykształca się w ciągu pierwszych trzech lat życia. To szalenie ważny okres, którego nie wolno „przegapić”. Po czwartym roku partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy osiągają swoją dojrzałość i praktycznie zdolność ta jest już ukształtowana. Pana synek ma opóźnienia w rozwoju mowy i logopeda już teraz powinien pokazać Wam, jak można stymulować rozwój mowy dziecka. Jeśli jest taka potrzeba, logopeda pracuje i z młodszymi dziećmi. Poza tym radziłabym jednak zrobić badanie słuchu. Jeśli badane nie wykaże nieprawidłowości, będzie do powód do radości. Natomiast jeśli okaże się, iż jest coś nie w porządku, nie będziecie się Państwo w przyszłości obwiniać, iż coś zaniedbaliście.

Offline

#6 2016-07-26 18:40:06

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Szkoła obrazkowa

II Konferencja Logopedyczna w Toruniu
2013-03-02, 19:47 - Radio PiK Autor: Ireneusz Sanger

Muzyka nie tylko łagodzi obyczaje, ale też pomaga, na przykład w terapii różnego rodzaju schorzeń, przekonują uczestnicy II Konferencji Logopedycznej w Toruniu.

- Choć muzyka jest nieodłącznym elementem naszego życia wciąż nie doceniamy jej znaczenia - przyznaje Władysław Pitak, logopeda, muzykoterapeuta i aktor estradowy z Koszalina.
6 marca przypada Dzień Logopedy, toruńska konferencja wpisuje się w jego obchody.

O roli muzyki mówi Władysław Pitak, logopeda i muzykoterapeuta


Załączony film przedstawia skuteczność rytmizacji mowy w terapii jąkania. Materiał pochodzi z filmu pokazującego warsztat terapeutyczny Władysława Andrzeja Pitaka - logopedy i muzykoterapeuty z Koszalina.

http://www.radiopik.pl/2,110,ii-konfere … 09&sp=1009

Offline

#7 2022-06-14 10:55:55

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Szkoła obrazkowa

Umiejętność poprawnego i czytelnego pisania

.
Szkoła obrazkowa

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/4844725886194bc16acbaf-137430-wm.jpg

Autor: Monika Florek-Moskal



Młodzi mają problemy z porozumiewaniem się, bo nie potrafią pisać



Jedynie co setne dziecko w szkole podstawowej potrafi pisać bez błędów - donosi raport National Commission on Writing w USA. W Polsce trudności sprawiają już nie tylko „ó",  czy „ż” czy „ch”. „Ciongle, niemóg, zaczełem, pamientam” –to jedne z najczęstszych błędów uczniów, nawet w klasach maturalnych. To powszechna plaga. W Wielkiej Brytanii czworo na dziesięcioro dzieci kończących szkołę podstawową nie osiąga wymaganego poziomu umiejętności w zakresie pisania.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/18952207366194e340750a1-147456-wm.jpg

- Piszemy z błędami, niespójnie i niejasno. To nie tylko obraz ubogiego języka, ale też umiejętności wyrażania poglądów i uzasadniania racji. To utrudnia komunikowanie się, bo tak jak myślimy, tak też piszemy - mówi logopeda Władysław Pitak, prezes Towarzystwa Terapii i Kształcenia Mowy Logos w Koszalinie. Rozmowa z dziećmi i czytanie im książek nie wystarcza. Zapisanie wyrazu wzmacnia zapamiętywanie obrazu. Sprzyja rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego u dziecka, pomaga mu w nazywaniu tego, co się wokół niego dzieje, w określaniu odczuć i emocji.

http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/8473568406194e407473dc-147655-wm.jpg


http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/13613816516194e43752099-147703-wm.jpg


http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/15619172556194e47b65cdf-147771-wm.jpg


Do niedawna kłopoty z pisaniem miały jedynie dzieci niepełnosprawne intelektualnie, z niedosłuchem, niedowidzeniem lub po urazach głowy, zapaleniu opon mózgowych czy z chorobami neurologicznymi. Dziś coraz częściej nie potrafią pisać dzieci o co najmniej przeciętnej inteligencji, sprawnych zmysłach wzroku i słuchu.
- To znak naszych czasów. Skrótowe formy komunikowania się przez SMS-y i e-maile oraz zastępowanie słów obrazkami powoduje, że nasz słownik ubożeje i tracimy umiejętność pisania - mówi prof. Julian Elliott, psycholog z Durham University.




Krótko, bez treści

Niektórzy psycholingwiści uważają, że cofamy się do kultury pierwotnej, w której porozumiewano się obrazkami. Jakbyśmy zapomnieli, że język pisany rozwinął się z obrazków jako bardziej wyrafinowana forma komunikowania się. Zapis informacji za pomocą wyrazów niosących określone treści pozwala subtelniej wyłuszczyć istotę rzeczy niż uproszczony rysunek. Już starożytni Egipcjanie, pisząc hieroglifami, stawiali na końcu wyrazów znaki znaczeniowe (tzw. determinanty), by uniknąć wieloznaczności.

Dziś większość uczniów szkół podstawowych nie opanowuje sztuki wypowiedzi pisemnych w stopniu dostatecznym. Nie stawiają znaków interpunkcyjnych, często nie oddzielają wyrazów i piszą bezładnym ciągiem. Nauczyciele alarmują, że prace pisemne są chaotyczne, składnia - wadliwa, a słownik ubogi.

Nawet jeśli maturalne wypracowania są przeładowane wiedzą książkową, mają niedopuszczalny kształt stylistyczny i kompozycyjny. Coraz częściej są pisane w punktach.


http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/8909888036194e3733132c-147507-wm.jpg

- Osoby, które nie potrafią poprawnie pisać, nie mają właściwie ukształtowanych zdolności do nazywania rzeczy, zjawisk czy stanów emocjonalnych. Często z tego powodu mają kłopoty z właściwą interpretacją wypowiedzi innych ludzi. To prowadzi do nieporozumień, czego jesteśmy świadkami w rodzinie, szkole, pracy, wśród pośredników handlowych, polityków i niektórych dziennikarzy - mówi Władysław Pitak.

Zabawa w teatr

Dziecko powinno czytelnie, jasno i bezbłędnie pisać w wieku 12 lat, gdy kończy szkołę podstawową. Wtedy ma wykształcone słuchowe wyobrażenie głosek tworzących wyraz oraz wzrokowe wyobrażenie ich odpowiedników w postaci liter.

W celu kształtowania poprawności pisania trzeba kształcić sprawność wzrokową, słuchową i grafomotoryczną. I to już od chwili narodzin.

- Dobrym sposobem ćwiczenia tych umiejętności w wieku przedszkolnym jest zabawa w teatr. Podczas niej dziecko trenuje kojarzenie słów z obrazem oraz gestem i uczy się skupiania uwagi - mówi Władysław Pitak. W wieku przedszkolnym bezcenne są ćwiczenia manualne oraz trenowanie pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej i wyrabianie koncentracji uwagi. W umyśle dziecka powstają skojarzenia między spostrzeżeniami wzrokowymi i ruchowymi narządów mowy oraz ruchów ręki.

W wyniku systematycznych ćwiczeń czynności poprawnego pisania automatyzują się i przechodzą w nawyk ortograficzny i bezbłędne pisanie, już bez udziału świadomości. Kończący szkołę podstawową uczeń powinien mieć także wyrobioną czujność ortograficzną oraz odpowiedzialność za napisane słowo. Takie umiejętności jednak udaje się wypracować tylko nielicznym.

Większość dzieci poświęca pisaniu trzy godziny w tygodniu, czyli prawie dziesięciokrotnie mniej niż oglądaniu telewizji. W szkołach nie pisze się wypracowań, tylko testy, w których wystarczy odpowiedzieć jednym zdaniem lub zaznaczyć odpowiedź. To nie wyrabia sprawności myślenia ani wypowiadania się własnym stylem.





Skrótowa nowomowa

Unikanie pisania sprawia, że zatraca się lateralizację, czyli specjalizowanie się do określonych zadań lewej i prawej półkuli mózgu. W wypadku braku dominacji jednej półkuli nad drugą pojawia się zaburzenie koordynacji ręka - oko, a w konsekwencji błędne pisanie.

Takie zjawisko obserwuje się coraz częściej, bo w krajach rozwiniętych zaczęły dominować czynności wymagające aktywności prawej półkuli mózgu, związanej z obrazem. A za racjonalne myślenie i motorykę wpływające na poprawność pisania odpowiada lewa półkula.


http://www.sukces.fora.pl/images/galleries/15600723686194e3b7e5cda-147575-wm.jpg

Coraz więcej rodziców zgłasza się do poradni psychologicznych po zaświadczenie, że ich dziecko ma dysgrafię lub dysleksję. Zdaniem Elliotta, to listek figowy, którym niektórzy próbują zakryć nieuctwo i lenistwo. Władysław Pitak przyznaje, że jedynie 5 proc. uczniów cierpi na zaburzenia uniemożliwiające poprawne pisanie. Tymczasem do jego poradni zgłasza się z tym problemem trzykrotnie więcej osób. Dwie trzecie z nich nie potrafi poprawnie pisać dlatego, że nigdy tego nie ćwiczyli.

Od lat 60. XX wieku, od kiedy kaligrafia przestała być obowiązkowa w nauczaniu początkowym, umiejętność pisania się pogarsza. Wtedy sądzono, że ćwiczenie kaligrafii wyrabia nie tylko charakter pisma, ale także osobowość uczniów, którzy uczyli się cierpliwości i skrupulatności. Teraz skróty i zdawkowe zdania tworzą  „nowomowę", która zaburza komunikację w społeczeństwie.

Tylko nielicznym przyświecają słowa zapisane na papirusie Cheaster Beatty IV, głoszące, że „pismo jest pożyteczniejsze niźli dom z kamienia". Wyjątkiem są nieliczne firmy we Francji, które od kandydatów do pracy wymagają odręcznie napisanych listów motywacyjnych. Jak twierdzą grafolodzy, w charakterze pisma przejawiają się cechy osobowości. Umiejętność poprawnego i czytelnego pisania może więc zwiększyć szanse na znalezienie pracy.

Autor: Monika Florek-Moskal
Wprost Numer: 36/2007 (1289)

.

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
zrodlo zrodlo hotel ciechocinek korniki w drewnie BoĂŽte de vitesses automatique Renault